torsdag 17. februar 2011

Tutorial på transferteknikk


Ønsker du at bilde ditt skal få et gammelt eller slitt utseende er transferteknikk en mulig teknikk du kan bruke for å oppnå et et slik resultat. Her har jeg valgt å bruke transferteknikk med Multimedium , men det finnes også andre produkter du kan bruke til dette.


Dette trenger du av utstyr:

Bilde (må være laserprintet), papir til å overeføre bilde på, her har jeg valgt en tag som jeg først har stemplet en tekst på med vannfast stempelpute, multimedium, tørr klut, falseben, vann, pensel



Du starter med å påføre et tykt lag med multimedium med pensel på bilde, husk å få på godt i alle kantene.



Legg bilde med motivet ned på det underlaget du ønkser å overføre bilde ditt til. Press bildet godt mot underlaget, her bruker jeg en tørr klut til å presse og stryke bilde til underlaget.



For å fjerne evt luftblemmer bruker jeg et falseben til å stryke over bilde. Legg bilde til tørk, gjerne natten over. Må være helt tørt før du begynner å fjerne papiret


Når bildet er helt tørt begynner du å fjerne papiret. Dypp fingeren i vann og begynn med gni på papiret.



Når det ytterste laget med papir er fjernet er det viktig å være forsiktig når du gnir , slik at ikke selve bilde blir ødelagt.




Det er lurt og la bilde tørke litt opp når motivet begynner å bli synlig og du ser lettere hvor det sitter igjen papir og bilde går ikke så lett i stykker. Om det går av litt av bilde synes jeg det ikke gjør noe, det er med på å gjøre at bildet får et gammelt preg


Her er det aller meste av papiret fjernet og som du ser har motivet kommet tydelig fram.




Helt til slutt har jeg valgt å sverte kantene rundt selve bilde slik at det blir en jevnere overgang.



Håper dette ble forståelig og at det ga deg inspirasjon til å prøve denne teknikken!

Lykke til:)
.

16 kommentarer:

Sissel sa...

Takk for god "undervisning", Mette! Dette må prøves. Nydelig tag!
Klem

pojjo sa...

Mycket läckert.. tack för du delar med dig :D
jag har ett förslag på tävling till vintage utfodringen men vet inte var jag ska maila?
Kan du hjälpa mig?

Sylvia sa...

Fy søren så nydelig altså:-)) Skikkelig stilig at du plasserte bildet oppå teksten!! Kjempeflott tutorial!!

nedergaard ( Lissy ) sa...

Hvor er det smukt... får et så flot look. Mange tak fordi du vil dele denne tutorial
Multimedium: er det lim ????

Klemmm

Willy's creations sa...

Beautiful tag you made.

Hugs,Willy

Hilde sa...

Kult Mette!! Skal snart teste dette igjen jeg også!! Lenge siden nå, og det blir jo egentlig veldig fint, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke prøver det oftere..

Vi sees i løpet av dagen og i kveld!
Gleder meg!

Merete/Scrappeguri sa...

Kjempefint! Stilig at du plasserte bilde over tekst. Har prøvd denne teknikken for lenge siden, fikk nå lyst å prøve igjen. Tusen takk for tutorialen!
God helg til deg! Merete

RitaK sa...

Flott tutorial Mette, og en aldeles nydelig tag ;-) God helg også forresten!

Marte sa...

Endelig! :) Herlig tutorial, denne har jeg gledet meg til. Jeg er virkelig alt for lite tålmodig, klarte nesten å vente i 10 minutter da det skulle tørke... Skjønner nå at jeg må legge vekk prosjektet og tenke på noe annet for å få det til ;) Hihi...
Tagen din er så sjarmerende og "gammel", jeg elsker teknikken! Klem fra Marte

Pinklady 68 sa...

En nyydelig tag og takk for tutorial!

God helg! Klem Laila.

Knerten sa...

Herlig, Mette, dette er jo bare såå flott !! Nydelig tag og tusen takk for at du deler oppskriften :-)
Ha en fin helg.

Heidi sa...

Nydelig!
Og takk for at du viser oss hvordan dette skal gjøres. Flott teknikk.
Ha en flott helg, klem:)

Berit sa...

Så stilig! Har lurt litt på hvordan dette gjøres! Siden din er kommet i mine favoritter! :) Er det samme måten det gjøres når et bilde overført på et lerret før de maler bildet? Har sett maleri med bilde i.

Anne Bente sa...

1000000 tak for tuten,hvor er det bare flot, men sådan noget kan jeg slet ikke finde usd af at lave

klemmmmmm,og super flot kort.

Mette sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Tove `blogg verden sa...

Så utrulig flott!!!!Kreativ du er !!
Klem Tove